51
Fionalezend

SEO copywriter in ten steps

SEO copywriter in tien stappen

Voor de meeste ondernemingen is het belangrijk om vindbaar te zijn op Google. Daardoor laat je de concurrentie er niet vandoor gaan met die klant, alleen maar omdat hij toevallig wél SEO-copywriters in de hand heeft genomen. Onlangs maakte Google bekend dat het bedrijf meer dan 38 triljoen actieve pagina’s in zijn database heeft staan. Daar met jouw website uitspringen, lijkt dus geen makkelijke opgave. Toch is het met een paar eenvoudige tips mogelijk om jouw bedrijf beter zichtbaar te maken.

Webteksten schrijven is misschien niet ieders hobby (die van ons toevallig wel), maar om een SEO-tekst te schrijven,  hoef je geen Harry Mulisch of Tommy Wieringa te zijn. Als je je aan de volgende tien stappen houdt ben je al een heel eind op weg naar een SEO-webtekst, zonder dat wij daar als gespecialiseerde SEO-copywriters aan te pas hoeven komen.

1. Kies een aantal zoekwoorden    

Kies per webpagina een hoofdzoekwoordcombinatie (die uit meerdere woorden mag bestaan) die op jouw dienst of product van toepassing is en maximaal vier ondersteunende zoekwoordcombinaties. Google herkent jouw website aan de woorden die je gebruik en kan jou niet vinden als je die in de tekst niet gebruikt.

2. Verwerk de zoekwoorden ook in de titel

Zoekmachines gaan af op de signalen die zij van de website ontvangen. Wanneer je het hoofdzoekwoord in de titel zet, benadruk je deze en is dat voor Google een duidelijke indicatie waar de pagina over gaat. Iedere pagina met dezelfde zoekwoorden beginnen, is minder mooi. Daar hoef je echt geen SEO-copywriter voor te zijn om dat te zien. Daarom bieden de meeste CMS-systemen de mogelijkheid om een titel in te vullen gericht op de bezoeker en een voor Google en dus onzichtbaar voor bezoekers.

3. Meta-description ook gebruiken voor zoekwoorden    

Google toont bij de zoekresultaten altijd een titel, link en een korte beschrijving van waar de website over gaat. Die beschrijving heet een meta-description en kan worden opgegeven bij het maken van de website. Herhaal hierin de zoekwoorden.

4. Laat zoekwoorden terugkomen in de inleiding

Google leest van boven naar beneden. Verwerk daarom je hoofdzoekwoord aan het begin van de tekst.

 5. Échte SEO-copywriters gebruiken ze ook nog eens halverwege de tekst

Om voor Google zo duidelijk mogelijk te maken waar je pagina over gaat, gebruik je het hoofdzoekwoord ook nog eens halverwege de tekst. Hiervoor kun je een tussenkop gebruiken. Herhaal het woord nog een keer in de laatste alinea. Dan is de kans groot dat Google je boodschap wel begrijpt.

6. Dikgedrukte hoofdzoekwoorden zijn beter vindbaar

Het is niet altijd mooi, maar Google vindt hoofdzoekwoorden die vet of cursief zijn eerder.

7. Vergeet de ondersteunende zoekwoorden niet

Als je het hoofdzoekwoord op bovenstaande plaatsen hebt gezet, kun je met de ondersteunende zoekwoorden aan de slag. Probeer ze zo onopvallend mogelijk door de webtekst heen te plaatsen, zodat de tekst lekker blijft lopen.

8. Google vindt pagina’s met afbeeldingen beter

Zoekmachines lezen niet alleen de webtekst, maar ook de bestandsnaam van de afbeeldingen. Het is voor de vindbaarheid goed om per pagina twee of drie afbeeldingen te gebruiken, waarbij je de eerste vernoemt naar het hoofdzoekwoord en de overige naar de ondersteunende zoekwoorden.

9. Zet duidelijke omschrijving bij afbeelding

Bij het plaatsen van de afbeeldingen op je website, kun je een omschrijving toevoegen. Hier kun je ook weer het hoofdzoekwoord en de ondersteunende zoekwoorden gebruiken.

 10. Link zoekwoorden intern aan elkaar

Plaats interne links naar andere pagina’s, met name via woorden waarop je de ontvangende pagina’s geoptimaliseerd hebt.

Bang dat je geen lekker leesbare tekst meer krijgt? Dat hoeft niet het geval te zijn, als je oplet dat je de zoekwoorden functioneel gebruikt en goed doseert. Vind je het lastig om hoofdzoekwoorden en ondersteunende zoekwoorden te kiezen die concurrerend zijn? SEO-copywriters kunnen je daarbij helpen. Ze kunnen de puntjes voor je op de i zetten, maar ook jouw hele site optimaliseren met de meest efficiënte zoekwoorden.

 

About the author: