38
Blogjournalist

How not to seduce a journalist

Gekke Henkie en journalisten

Journalisten hebben een neus voor alles wat ook maar enigszins naar commercie ruikt, om de hete brij heendraait of het verhaal mooier maakt dan het daadwerkelijk is. En dan hebben we het niet alleen over de parlementaire- , onderzoeks- of nieuwsjournalistiek. Ook op lifestyleredacties wordt hartelijk gelachen om persberichten, die net zo goed niet verstuurd hadden kunnen worden, omdat de commercie er vanaf druipt en het schreeuwt van gebrek aan zelfreflectie.

Onlangs nog vingen we een gesprek op in de wandelgangen tussen twee journalisten (nader te noemen als  J1 en J2)

J1: ,,Ze gaan de uitstraling van die budgetsupermarkt verbeteren” (opmerkend)
J2:,, Werd hoog tijd ook, mogen ze wel van goeden huize komen.”(spottend)
J1 : ,,Er komt meer daglichttoetreding, frisser kleurgebruik en een hoger plafond” (sarcastisch)
J2 : ,,Toe maar, daar zullen de klanten wel steil van achterover slaan.” (proestend)
J1:,, Ze adverteren bij ons, we moeten ze zeker wel bellen.” (zuchtend)
J2: ,, Laten we het maar proberen, maar we nemen ze alleen mee als ze echt iets leuks te melden hebben.”(strijdvaardig)

En als zo’n communicatieafdeling dan bij hoog en bij laag blijft beweren dat een paar grotere ramen een megaverschil gaan maken voor het winkelend publiek, wordt het een wat zurig stukje voor de budgetsupermarkt. Ja, kom nou, wie denken ze wel niet dat ze voor zich hebben? Gekke Henkie?

Door de crisis in kranten- en bladenland is er wel minder vijandigheid tussen de advertentieafdeling en de redactie, maar ze zullen nooit de grootste vrienden worden. Dus het blijft van belang om te begrijpen hoe je een journalist moet benaderen, zodat hij of zij positief of correct over je zal schrijven. Dat zit ‘m in een goede dosering zelfreflectie, aanvoelen waar de nieuwswaardigheid zit en inspelen op interessante onderwerpen of grotere trends. En dat is voor ieder bedrijf weer anders.

About the author: